Poznań University of Medical Sciences
Institute of Public Health, Collegium Medicum, Jagiellonian University in Krakow
WPŁYW DIETY LAKTOOWOWEGETARIAŃSKIEJ NA STĘŻENIE WITAMINY B12 W SUROWICY KRWI – PIĘCIOLETNIE BADANIE PROSPEKTYWNE
słowa kluczowe: laktoowowegetarianie, osoby odżywiające się tradycyjnie, żywienie, witamina B12, żywność wzbogacana
abstract: Wprowadzenie. Unikanie spożywania mięsa jest podstawą diety wegetariańskiej. Można wyróżnić wiele jej odmian. Przeprowadzone badanie dotyczy diety laktoowowegetariańskiej dopuszczającej spożywanie produktów mlecznych i jaj. Celem badania była próba oceny wpływu jej długotrwałego stosowania na stężenia witaminy B12, jak również weryfikacji efektu spożywania produktów naturalnych i wzbogaconych w tę witaminę.
Materiał i metody. Badaniem prospektywnym objęto 16 osób (12 kobiet, 4 mężczyzn), które zadeklarowały chęć przestrzegania ścisłej diety laktoowowegetariańskiej przez co najmniej 5 lat. Badaną grupę podzielono na dwie podgrupy: pierwsza stosowała dietę składającą się wyłącznie z produktów naturalnych, podczas gdy druga sięgała po żywność wzbogaconą w witaminę B12. Ocenę stężeń witaminy B12 przeprowadzono przed wprowadzeniem diety oraz po 6, 12, 24 i 60 miesiącach jej stosowania.
Wyniki. Pięcioletnie stosownie diety laktoowowegetariańskiej doprowadziło do znacznego obniżenia stężeń witaminy B12 w całej badanej grupie (p < 0,05). Jednakże istotnie statystyczny spadek dotyczył de facto jedynie podgrupy stosującej dietę z produktami naturalnymi (p < 0,05). U żadnej spośród osób biorących udział w badaniu nie odnotowano występowania nieprawidłowych stężeń B12.
Wnioski. Pięcioletnie stosowanie diety laktoowowegetariańskiej u zdrowych osób nie wiąże się z ryzykiem wystąpienia niedoboru witaminy B12. Jednakże stężenia witaminy B12 u osób spożywających wyłącznie produkty naturalne wydają się być niższe w porównaniu z grupą stosującą żywność wzbogaconą w witaminę B12. Potwierdza to potrzebę stałego nadzoru nad osobami długo stosującymi dietę wegetariańską oraz potencjalną potrzebę stosowania żywności wzbogaconej lub suplementacji witaminy B12.



Pełen tekst dostępny
w języku angielskim w formacie Adobe Acrobat:
http://www.food.actapol.net/zeszyt4/tom2/8_4_2009.pdfZapis do cytowania:
Mądry E., Lisowska A., Chabasińska M., Przysławski J., Schlegel-Zawadzka M., Walkowiak J., 2009. Effect of lacto-ovo-vegetarian diet on serum vitamin B12 concentrations – five-year prospective study. Acta Sci.Pol., Technol. Aliment. 8 (4), 71-76